söndag 18 juli 2010

Låt dem äta kakor -Cravings

201007141128-s Jag såg dem i ett skyltfönster på Östermalm efter AC/DC konserten och min gravida hjärna kunde inte släppa tanken på små färgglada godbitar. Trots att jag faktiskt aldrig smakat!

Makroner, fr. macaron, är ett bakverk gjort på äggvitor, mald mandel, florsocker och socker. De är biskviformade (runda kupolformade med platt botten) kakor som är några centimeter i diameter, med ett relativt fast ytterhölje och beroende på variant ett knaprigt luftigt eller ett mjukt segt innandöme. Den marängliknade konsistensen kommer sig av de marängliknande ingredienserna. Luftigheten beror på äggvitan och det förekommer inget mjöl eller jäsmedel i makronerna. Kakorna är oftast hoplagda två och två med en söt smaksatt smörkräm emellan. Smörkrämen, och även de själva marängerna, smaksätts med många olika smaker, beroende på affär, säsong, område och så vidare. En vanlig smak är choklad.

Min hjälte och den blivande fadern jagade som aldrig förr. Han traskade till skyltfönstret på Östermalm på en lunchrast för att köpa. Där var det tyvärr slut. Istället blev han tipsad om Saluhallen. Men se där, där fick han inte handla. Eller ja, han rekommenderades inte eftersom makronerna inte skulle hålla sig i den här värmen (smörkräm).

Dagen efter kommer lilla elskling trots värmen hem med 5 st kalasfina makroner till sin gravida kvinna. Han hade släpat med sig kylväska och frysklampar till jobbet. (ÅååååH ♥♥♥)

Makronsgravid

Nu har jag smakat minsann. Lyxigare kakor får man leta efter. Luftiga, lite sega men mjuka i mitten av smörkrämen. Smakerna jag fick gissar jag på kola, lakrits, citron, hallon och choklad. Inte konstigt att det var ett av drottning Marie (Låt dem äta kakor) Antoinettes favoriter.

Efter en relativt lång kommentarstråd på facebook vet jag nu att de går att köpa på: Chokladfabriken, Waynes coffe vid centralen + Götgatan och i en kaffebutik på scheelegatan. Säkerligen på fler ställen men med tanke på att de kostade 20 kr/st så skall jag faktiskt prova att baka själv.

Något skall man väl sysselsätta sig med 4 dagar innan beräknad förlossning…

1 kommentar:

  1. http://svt.se/2.125225/1.2016826/macarons?lid=puff_2022963&lpos=extra_3

    Det här receptet funkade bra. Se bara till att ugnen är jämnvarm och att de får stå inne tillräckligt länge. Annars blir de spröda och sega och går inte att lägga smörkräm emellan.

    SvaraRadera