tisdag 14 juni 2011

Jag jobbar (som ett as) och sparar på föräldradagarna.

I höst ska jag vara föräldraledig med lilleman. 
Jag hade tänkt att inte ta ut några dagar från försäkringskassan. Vi kan behöva spara dem till julledigheteter och sommarlov nämligen. 
I stället tänkte jag leva på mina sparpengar i höst, som jag jobbar ihop nu (som ett as). Vilken tur att jag då verkligen kollade upp hur det funkar *ironi*. 
Staten har bestämt att jag måste ha försörjning 5 dagar i veckan efter att barnet fyllt 1 år om jag skall vara föräldraledig. Har jag inte det sänker de min ersättning till 0 kr. Alltså får man då inget om man skall vara hemma med sjukt barn ( vabba) i framtiden. Snopet! Lösningen fick bli att pappa D inte plockar ut några fler ersättningsdagar från f- kassan fram till Luddemans ettårsdag. Och eftersom jag jobbar (som ett as) går det ju bra ändå . Det var verkligen sista chansen nu i sommar ju. Jag hoppas på att i höst kunna jobba eftermiddag ibland och varannan helg. Jobb fre- lö betyder ju att jag bara behöver ta ut 3 dgr från kassan. Vi lyckas nog spara planerade dagar ändå. Men hade jag bara lyssnat på vad folk sa i våras ( ettårsregeln) så hade det ju aldrig behövt bli så plötsligt. Typiskt mig. Folk sa 12 månader och jag hörde 18. Jag hade liksom bestämt mig. Nåja, man lär så länge man lever och tills dess jobbar jag (som ett as). 

PS. Idag fick Ludde cykelhjälm. Nu blir det åka av :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar