torsdag 13 maj 2010

Sa jag negerboll?

20100508926

Från bistron på X2000 ropades menyn ut i vagnarna härom veckan. Personen i högtalarna avslutade med: –“Och så har vi negerbollar också”

Ridå!

Det blev ramaskri så klart. Man säger inte så. Du kan komma med allsköns skitdåliga bonnläppsargument om att det “alltid ha hetat så”. Det köper inte jag. Mänskligheten utvecklas hela tiden och vi måste behandla våra medmänniskor med respekt. Basta! Dessutom kan jag ge mig f-n på att det var Delicatobollar som serverades. Man kunde ha läst på förpackningen…

Det är min åsikt. Därför kan man undra varför jag tog hela foten i munnen på föräldrakursen häromdagen? Jag frågade barnmorskan högt och tydligt om man kunde se direkt vid förlossningen om barnet var mongoloid?

Japp, där satt den! Är det en liten mongoloid doktorn?

Det heter Downs syndrom, som jag lärt mig redan i unga år. Jag har inte glömt det och jag fattar inte varför min hjärna valde att byta ut ordet just då. Ingen reaktion från de andra blivande föräldrarna eller BM för den delen heller. Men inför mig själv fick jag skämmas och sitta i mental skamvrå.

I vår herres hage finns plats för alla sorter och i vår lilla familj likaså. Lilla bebis är välkommen om han så skulle ha något slags syndrom eller för den delen vara delicatoboll. BASTA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar